O
școală din SUA a luat decizia de a înlocui orele de pedeapsă pentru
elevi – în care cei care încălcau regulamentul aveau de executat diverse
activități în folosul unității de învățământ – cu ore de meditație. La
aceste cursuri au ajuns să participe și copiii fără probleme
disciplinare.
Imaginează-ţi că lucrezi ca
profesor într-o şcoală şi un copil începe să fie gălăgios în timpul
orelor. Ce faci atunci? Răspunsul tradiţional ar fi pedepsirea copilului
sau eliminarea lui din clasă.
Însă în SUA pedeapsa presupune ca elevul respectiv să fie trimis într-o sală unde are de petrecut câteva ore, ceea ce tinde să-l facă pe copil să privească pe pereții, plictisindu-se cumplit, încercând să vorbească, fără să fie observat de supraveghetor, cu copiii din apropiere, sau să citească pe furiş o carte. Această pedeapsă a fost concepută pentru a determina copilul să se gândească la acţiunile lui greşite, însă este evident că nu funcţionează deloc. Doar îl face să se simtă umilit şi nedreptățit.
Însă în SUA pedeapsa presupune ca elevul respectiv să fie trimis într-o sală unde are de petrecut câteva ore, ceea ce tinde să-l facă pe copil să privească pe pereții, plictisindu-se cumplit, încercând să vorbească, fără să fie observat de supraveghetor, cu copiii din apropiere, sau să citească pe furiş o carte. Această pedeapsă a fost concepută pentru a determina copilul să se gândească la acţiunile lui greşite, însă este evident că nu funcţionează deloc. Doar îl face să se simtă umilit şi nedreptățit.
La Școala elementară Robert W. Coleman s-a găsit o altă metodă de educare a copiilor gălăgioşi: meditaţia yoghină

În loc de a pedepsi copiii obraznici sau de a-i trimite la biroul directorului, școala din Baltimore a conceput în schimb Camera Momentului Conştient.
Acesta
cameră nu are nimic în comun cu sala standard pentru pedepse, care nu
are ferestre. Dimpotrivă, este plină de lămpi, decoraţiuni şi perne de
pluș colorate violet. Copiii obraznici sunt încurajați să rămână în
cameră și să facă anumite exerciţii de respirație sau meditație yoghină,
ajutându-i să se calmeze și să se centreze. Apoi sunt invitați să
discute despre ce s-a petrecut cu ei.
Meditaţia şi starea plenară de conștiență sunt foarte interesante chiar și din punct de vedere ştiinţific

Meditaţia
este cunoscută într-o formă sau alta de mii de ani. Recent, ştiinţa a
început să caute să descopere care sunt efectele sale asupra minţilor şi
trupurilor noastre, iar rezultatele sunt deosebit de interesante.
Unul dintre studii, de exemplu, a arătat că meditaţia de tip mindfulness
– care presupune să ne observăm cu atenție gândurile, emoțiile și
sentimentele, devenind mult mai conștienți de ele și, în consecință,
mult mai în măsură să le controlăm – ar putea da soldaților care o
practică un fel de armură psihică împotriva emoțiilor perturbatoare și,
de asemenea, poate îmbunătăţi memoria. Un alt studiu a evidențiat că
meditaţia ne poate îmbunătăţi atenţia şi focalizarea.
Rezultatele
diferitelor studii (care pot fi destul de variate) ar trebui
considerate ca mici piese ale unui puzzle, prin intermediul cărora
ştiinţa începe să contureze o imagine din ce în ce mai complexă despre
cât de minunată poate fi meditaţia yoghină. Practica mindfulness, în
special, a devenit chiar o parte a unor psihoterapii pline de succes.
Camera Momentului Conştient nu este singura metodă aplicată la Școala elementară Robert W. Coleman pentru a încuraja copiii

Sala
de meditație a fost creată printr-un parteneriat cu Fundația Holistic
Life, o organizaţie locală non-profit, care desfășoară şi alte programe.
De mai bine de 10 ani, această fundaţie oferă programul Holistic Me (Eu Holistic) după orele de curs, în care copii din clasele primare practică exerciţii de meditaţie mindful şi yoga.
„Este uimitor”, a declarat Kirk Philips, coordonatorul programului Eu Holistic de la Școala Robert W. Coleman. „Nu te-ai gândi că acești copii mici ar putea medita în tăcere. Și totuşi ei o fac.”

La
o petrecere de Crăciun, de exemplu, deşi copiii ştiau că urmează să
primească diverse cadouri, totuşi nu au uitat că mai întâi au de făcut
meditaţia.
„Copil fiind, trebuie să fie destul de dificil să rămâi așezat şi să meditezi, când ştii că urmează să primeşti o mulțime de cadouri, dar ei au reuşit. A fost frumos, noi toţi ne zâmbeam unii altora privindu-i”, spune Philips.
„Copil fiind, trebuie să fie destul de dificil să rămâi așezat şi să meditezi, când ştii că urmează să primeşti o mulțime de cadouri, dar ei au reuşit. A fost frumos, noi toţi ne zâmbeam unii altora privindu-i”, spune Philips.
Mai mult, copiii chiar au adus cu ei acasă experiența mindfulness. În numărul din august 2016 al revistei Oprah Magazine, co-fondatorul Fundației Holistic Life, Andres Gonzalez, a afirmat: „Avem
părinţi care ne spun: «M-am întors acasă stresată într-o zi, iar fiica
mea mi-a spus: ‘Hei, mamă, trebuie să te aşezi, te voi învăţa cum să
respiri’»”.
Programul îi învaţă de asemenea pe copii să respecte mediul înconjurător

Elevii
ajută la curăţarea parcurilor locale, îngrijesc grădini de legume,
vizitează fermele din apropiere. Philips spune că ei chiar îi învaţă pe
copii cum să fie la rândul lor dascăli, lăsându-i să coordoneze şedinţe
de yoga.
Această practică nu este întâlnită doar
la o singură școală din SUA. O mulțime de alte școli au adoptat deja
acest tip de gândire holistică, iar rezultatele sunt uimitoare.
În Marea Britanie, de exemplu, proiectul Mindfulness in Schools (Conștiență în Școli) învaţă adulţii cum să creeze ei înșiși astfel de programe.
Mindful Schools, o altă organizaţie nonprofit, ajută la implementarea unor programe similare în SUA.
În școli se pot observa beneficiile concrete ale programului de meditație
Philips a declarat că la Școala elementară Robert W. Coleman nu a fost înregistrată nicio suspendare sau exmatriculare a vreunui elev în anii 2015 și 2016. De asemenea, la Liceul Patterson Park din apropiere, care utilizează acelaşi gen de programe, rata suspendărilor a diminuat, iar prezenţa la cursuri a crescut.
Să fie oare aceasta efectul direct al programelor de meditaţie? Nu se poate spune cu precizie, dar aceste rezultate sunt totuși remarcabile.
Să fie oare aceasta efectul direct al programelor de meditaţie? Nu se poate spune cu precizie, dar aceste rezultate sunt totuși remarcabile.
Un comentariu:
I haven’t any word to appreciate this post.....Really i am impressed from this post....the person who create this post it was a great human..thanks for shared this with us Rent a car in Islamabad
Trimiteți un comentariu